Detetov razvoj započinje od prvih dana njegovog života. Kako odrasta, potreban mu je profesionalni uticaj nastavnika, koji će moći pravilno da procene detetovu sposobnost i usmere ga u pravilnom kreativni pravcu. Mentalna aritmetika je jedna od metoda koja razvije mentalne sposobnosti deteta tako da bilo koji aritmetički zadatak za njega postane jednostavan i brz proračun.
Korene mentalne aritmetike treba tražiti u antici. Metodologija se zasniva na upotrebi drevnog „kalkulatora“ – abaka, napravljenog u Kini pre 5 hiljada godina. To je pravougaoni okvir sa 13 povučenih vertikalnih žica, svaka sa po 5 žica. Svako od pet žica ima svoju svrhu. Međutim, prema rečima stručnjaka, alat drevnih računa bio je korisniji za decu.
Njihova upotreba u obrazovnom procesu takođe je doprinela formiranju novog programa, nazvanog „mentalna aritmetika“. Prvi put je pokrenut u Aziji 1993. Trenutno postoji oko pet hiljada obrazovnih centara u 50 zemalja. Najaktivnije u tom pogledu su škole u Sjedinjenim Državama, Austriji, Kanadi, Australiji, Tajlandu, Kini i na Bliskom Istoku, Rusiji, Kazahstanu..
Zašto je detetu to potrebno?
Radeći levom rukom, “okrećemo” desnu hemisferu – levo, desnom rukom. Istovremeni rad obe hemisfere ima veliki potencijal za razvoj deteta. A funkcija mentalne aritmetike je da uključi čitav mozak u obrazovni proces. To je zbog izvršavanja operacija na računima sa obe ruke. Mentalna aritmetika ne samo da pomaže u savladavanju veština brzog računanja, već doprinosi i razvoju. Ako moderni kalkulatori opuštaju mentalne procese, Abakus, za razliku od kalkulatora, trenira i poboljšava ih.
Kome je namenjena Mentalna aritmetika?
Tokom perioda od 4 do 12 (ponekad i do 16) godina, najaktivniji razvoj mozga se dešava kod ljudi. Zbog toga bi u ovom periodu trebalo pravilno steći osnovne veštine. Zbog toga stručnjaci preporučuju deci da uče strane jezika, uče da sviraju na muzičkim instrumentima i druge aktivnosti u određenim uzrastima. Mentalna aritmetika se skladno uklapa u ovu listu. Stimulisanje ove vrste rada na mozgu doprinosi lakšem, produktivnijem i većem učenju.
Ciljevi i rezultati
Glavni ciljevi Mentalne aritmetike su koncentracija pažnje, razvoj fotografskog pamćenja i kreativnog mišljenja, rasuđivanje i mašta, slušanje i posmatranje. Profesionalnim pristupom i uspešnim postizanjem ciljeva dete u mislima može da obavlja složene računske zadatke.
Program ne pokriva samo matematičko polje, već takođe pomaže detetu u drugim akademskim oblastima. Daje mu samopouzdanje, omogućava istovremeno suočavanje sa mnogim stvarima.