Značaj mentalne aritmetike

Smartacus obrazovni centar

Dugi niz godina se smatralo da su intelektualne sposobnosti deteta isključivo naslednog karaktera. Danas je poznato da deca od roditelja nasleđuju samo broj neurona (koji ne moraju biti aktivirani), a da intelektualne sposobnosti zavise zapravo od veza između neurona, tzv. sinapsi. Sinapse, veze između nervnih ćelija, stvaraju se iskustvom i njihov razvoj je moguće stimulisati do 14. godine zivota. Razvoj sinapsi kod dece usko je povezan sa motoričkim aktivnostima. Savremeni stil života, puno sedenja ispred televizije i kompjutera dovode do slabije motorike kod dece u razvoju, a manjak motorike dovodi do slabijeg razvoja sinapsi i inhibiranja intelektualnog razvoja.

Samo 3 sata sedenja dnevno uslovljava 30.000 pokreta manje, odnosno milione pokreta manje na mesečnom i godišnjem nivou. Na taj način deca ne ostvaruju pravilan razvoj, a izgubljeni potencijal se odražava na sve oblasti života. Treba znati da naši prsti formiraju najveći broj sinapsi, sledi centar za govor… Smatra se da čak 50% dece školskog uzrasta u Srbiji ima poremećaj fine motorike, odnosno manjak sinapsi koje bi upravo prstima trebalo da se stvore. SuanPan mentalna aritmetika bazira se na upotrebi kineske računaljke- abakusa obema rukama, čime se stimulišu neuroni leve i desne hemisfere, i time podstiče razvoj sinapsi na najefikasniji način.

Aktiviranjem obe moždane hemisfere obezbedjuje se njihovo simultano funkcionisanje i uravnoteženiji rad. Pored toga, obezbedjuje se sinergija i maksimalno iskorišćenje individualnih kapaciteta deteta. Period kontinuirane upotrebe abakusa 8-9 meseci obezbeđuje zaokruženje biološkog procesa i razvojne faze, što osiguravava trajnost rezultata programa.

Unapređenje sposobnosti i razvoj koji deca osete tokom datog perioda utiče na njihov uspeh u školi, ali se odražava i na ostale segmente života. Zbog toga je mentalna aritmetika deo standardnog obrazovnog programa u osnovnim školama u mnogim zemljama, kako na Istoku, tako i na Zapadu.